skip to Main Content

Jesienny talerz ucznia!

Jesienny Talerz Ucznia

Na co dzień dbamy o to, co znajduję się na naszym talerzu, ale także mamy na względzie zdrowie dzieci. To, jakich składników potrzebują, co pomaga w ich prawidłowym rozwoju oraz zabezpiecza przed chorobami. W okresie dorastania dynamicznie rozwijają się w sferze fizycznej i psychicznej, dlatego powinniśmy brać „pod lupę” jadłospis maluchów. Ich rytm w ciągu dnia ulega zmianie, niektóre przedszkolaki zaczynają uczęszczać już do prawdziwej szkoły. Jak pogodzić zdrową dietę z szybkim przygotowaniem posiłków? Na to oraz inne pytania odpowiadamy poniżej.

Co zmienia się w organizmie mojej pociechy?

Praktycznie wszystko. Układ kostny, mięśniowy, nerwowy. Wzrasta apetyt, choć u niektórych zdarza się zupełnie odwrotnie.  Zwiększa się aktywność, a popołudniowe drzemki idą w odstawkę. Dziecko może być także wybredne i mieć wzmożony apetyt na słodycze. Zapominanie o drugim śniadaniu, często skutkuje spożywaniem niezdrowych przekąsek. Mają one negatywny wpływ na bolesne ząbkowanie oraz występowanie próchnicy.

Jakie składniki wybierać?Przede wszystkim te podstawowe:

  • Budulcowe – na które składają się białka zwierzęce oraz roślinne. Powinny stać się kluczowym składnikiem posiłków, gdy zależy nam, by dziecko rosło „jak na drożdżach”
  • Energetyczne – dające paliwo do nauki oraz zabaw ruchowych. Dzięki nim nasza pociecha zachowuje stałą temperaturę 36,6°C. Źródłem składników energetycznych są węglowodany i tłuszcze
  • Regulujące – głównie witaminy i minerały . Korzystnie wpływają na procesy życiowe, czy odporność, szczególnie w okresie jesienno-zimowym!

 Urozmaicona dieta dla dziecka

To gwarancja, że dziecko nie będzie kręcić nosem przy posiłku. Nie musisz zaopatrzać się w trudno dostępne produkty. Wykorzystuj sezonowe warzywa i owoce. Zadbasz nie tylko o świeżość posiłków, ale także budżet portfela. Pamiętaj o odpowiednim łączeniu grup żywności, aby zachować odpowiednie proporcje między powyższymi składnikami.

Co jest kluczowe w diecie?

Wg opracowanych materiałów przez Instytut Matki i Dziecka, mleko (zwłaszcza pełne) znajduję się na szczycie piramidy żywienia w wieku 7-12 lat. Średnia porcja na dzień powinna wynosić 600 ml. Kolejno górują ziemniaki, marchewki, pieczywo wielozbożowe. W tym czasie warto zwracać uwagę na produkty zawierające witaminę C oraz karoten.

Znając już podstawowe zasady, zabieramy się do gotowania!

ŚNIADANIE

Doskonale sprawdzą się płatki owsiane z dodatkiem mleka, ale nie tylko. Oprócz nabiału, należy dodatkowo dostarczyć pieczywo w postaci kanapki lub tostów. Jeżeli nasze dziecko jest wyjątkowym niejadkiem, owoce zwiększą jego apetyt.

DRUGIE ŚNIADANIE

Czyli posiłek, który musi mieć w sobie „to coś”. Jeśli szkoła nie dysponuje kuchnią, trzeba samemu dopilnować, by maluch nie zapomniał sięgnąć do plecaka. W tym celu drugie śniadanie powinno kusić smakiem oraz różnorodnością. Klasyczny schemat bułki z szynką i pomidorem  może nie wystarczyć. Warto dodać owoce (np. w postaci sałatki), tortillę z serkiem topionym lub rozgrzewającą zupę w termosie. Ciepła herbata mile widziana!

OBIAD

Główne dania w ciągu dnia – tak dania, ponieważ obiad powinien się składać z dwóch. Na pierwszy ogień idzie zupa. Najlepiej krem, ponieważ dzieci nawet nie zwrócą uwagi, ile drogocennych warzyw znajduje się w środku! Brukselce zatem ujdzie płazem ☺.  Następnie standardowo mięso, ziemniaczki z koperkiem oraz surówka.

DESER

Jeżeli decydujemy się na odrobinę słodyczy, postawmy na coś ciepłego. Gdy jesienna aura nas nie rozpieszcza, znakomicie sprawdzi się kisiel, szarlotka z cynamonem lub gofry z miodem.

KOLACJA

To ostatni moment na sprawdzenie dziennego bilansu spożycia. Wykorzystaj produkty z tych grup żywieniowych, które ostały na najniższym szczeblu. Do tego dorzuć rodzinną atmosferę przy stole i gotowe!

Dobór odpowiednich potraw wydaje się trudny, jednak po krótkotrwałej praktyce, staje się rutyną. Zdrowie naszych dzieci przede wszystkim!

Michalina Gustyn

Redaktor LivingNatural.pl 

Źródło: R.Więckowski, „Vademecum dla rodziców. Dzieci od lat 6-10”, Warszawa, Wydawnictwo Współczesne

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

WordPress spam zablokowany CleanTalk.
Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Zawsze ciekawy NEWSLETTER!
Gwarantujemy co tydzień świeżą dawkę nowości! Zapisz się do Newslettera i poznaj zalety bieżących informacji
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl