skip to Main Content

Piramida zdrowego żywienia, a rozwój dziecka

Fotolia 59834924 Jakdbacoporawidowyrozwojswojegodziecka

Niestety zdarza się nam nie poświęcać odpowiednio dużej ilości czasu naszym dzieciom i w pewnym sensie trochę je zaniedbujemy.

Pewnie w niektórych rodzi się bunt na takie stwierdzenie, jednak warto znaleźć szczerą odpowiedź na pytania: jak często rozmawiamy z naszymi dziećmi? Czy bawimy się razem z nimi? Czy dbamy o to co nasze dzieci jadają w domu a także poza nim? Pewnie niektórzy z was będą w stanie odpowiedzieć na większość pytań twierdząco, zaś inni nie. Tak czy inaczej warto by każdy rodzic przeczytał dziś dobre rady oraz zasady dbania o prawidłowy rozwój poprzez odpowiednie odżywianie swoich pociech!

Piramida zdrowego żywienia

Każdy rodzic powinien wiedzieć, że w okresie szkolnym odżywanie dziecka powinno być zgodne z tak zwaną piramidą żywieniową. Co oznacza ten termin? W dużym skrócie jest to zestawienie produktów spożywczych w takim kluczu, że znajdujące się na szczycie powinny być ograniczane do minimum produkty, zaś znajdujące się u podstawy tejże piramidy powinny być składnikiem każdego posiłku.

Podstawa piramidy zdrowego żywienia

Są to produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste, takie jak pieczywo, zboża, ryż, makaron. Są one dla dziecka źródłem węglowodanów złożonych, które dają mu energię w ciągu dnia. Dodatkowo są bogate w błonnik oraz witaminy z grupy B.

Drugi poziom piramidy zdrowego żywienia

Kolejny fragment piramidy zdrowia zajmują owoce oraz warzywa. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć dlaczego należy dbać o to, by dzieci jadły te produkty. Zarówno owoce jak i warzywa są świetnym źródłem szeregu witamin oraz minerałów, które pełnią w naszych organizmach istotne role kontrolne oraz wspomagające odporność.

Należy dbać by nasze pociechy jadły w ciągu dnia od trzech do pięciu porcji zarówno owoców jak i warzyw. Warto zachęcić dzieci do owoców na przykład poprzez samodzielne wyciskanie soków owocowych, które zachowują wszelkie pozytywne właściwości, a dzieci je uwielbiają.

Przedostatni poziom piramidy zdrowego żywienia

Na tym poziomie znajdują się produkty takie jak mięso, ryby, jaja, nasiona oraz mleko i potrawy mleczne. Są to produkty, które dzieci powinny jeść 2-3 razy dziennie. Przy czym żywność typu mięso, drób, wędliny lub jaja musi być dostarczana dzieciom co najmniej raz dziennie! Tłuszcz w postaci kwasów tłuszczowych nasyconych i tłuszczów trans powinien być ograniczony do minimum, za to powinniśmy się skupiać na tym by dzieci otrzymywały kwasy tłuszczowe nienasycone w postaci oliwy lub olejów roślinnych, najlepiej tłoczonych na zimno.

Szczyt piramidy piramidy zdrowego żywienia

Na samym szczycie znajdują się produkty, których podawania dzieciom powinno się unikać, a że jest to często bardzo trudne, to przynajmniej ograniczać do minimum. Są to wszelkiego rodzaju słodycze, ciasta, utwardzone tłuszcze, słodkie gazowane napoje. Wszystkie te produkty nie zawierają praktycznie żadnej wartości odżywczej potrzebnej dzieciom do prawidłowego rozwoju, a są źródłem wielkich ilości cukrów prostych, mogących być przyczyną nadwagi nawet w młodym wieku!

Wskazówki dotyczące odżywiania dzieci

  • dbaj o to by dziecko przed wyjściem z domu spożywało pyszne i zdrowe śniadanie!
  • zamiast wysługiwać się szkolnymi sklepikami ze słodyczami przygotuj dziecku smaczne i zdrowe kanapki z twarogiem, szynką, serem żółtym i warzywami. Watro zaopatrzyć również dziecko w porcję warzyw
  • kształtuj nawyki wybierania zdrowych napojów. Mogą to być woda, kefiry, jogurty czy świeżo wyciskane soki z owoców, zamiast napojów typu cola. Pamiętaj, że twój przykład jest bardzo istotny dla dziecka. Jeżeli będziesz dziecku mówić jedno a samemu tego nie przestrzegać, to prawdopodobnie dziecko również nie będzie zainteresowane w tym wypadku zdrowymi napojami…
  • zadbaj o to by wspólnie z dziećmi przygotowywać domowe i zdrowe obiady zamiast stołować się w barach szybkiej obsługi
  • podawaj kolację co najmniej dwie godziny przed snem
  • zachęcaj dzieci do uprawiania sportów, lub czynnej aktywności fizycznej – zabieraj dzieci na rowery, na boisko pograć w piłkę czy na basen.

Należy pamiętać, że okres szkolny to czas w którym kształtujemy nawyki żywieniowe naszych dzieci. Możemy wtedy kształtować dobre przyzwyczajenia i przekonać dzieci do zdrowego odżywiania lub też utrwalać złe nawyki.

Pamiętaj, że w myśl przysłowia „czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”.

Dokładnie taka sytuacja jest z odżywianiem, dlatego warto włożyć w to trochę trudu i energii, ponieważ nasz wysiłek z pewnością zaprocentuje, gdy nasze dzieci będą już dorosłe!

Redakcja LivingNatural.pl 

 

 

 

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl