skip to Main Content

3 najważniejsze rzeczy o diecie w ciąży!

Dietawciazy

Ciąża to dla ciała kobiety okres rewolucyjny. Dużej zmianie ulega bowiem zapotrzebowanie na określone składniki diety.

Utrzymywanie właściwego poziomu witamin i mikroelementów jest kluczowe dla zmniejszenia ryzyka wystąpienia komplikacji podczas ciąży oraz porodu. O których z nich i dlaczego szczególnie warto pamiętać?

Po pierwsze – kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) jest niezwykle ważnym związkiem w życiu kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Niedobór tej witaminy w okresie poprzedzającym ciążę, ale i w pierwszych jej tygodniach sprzyja powstawaniu różnych wad cewy nerwowej (zawiązki układu nerwowego) płodu. W przypadku kobiety niedobór kwasu foliowego długofalowo może powodować rozwój chorób układu krążenia (choroba wieńcowa, miażdżyca, nadciśnienie, anemia) lub problemy neurologiczne takie, jak bezsenność, roztargnienie, problemy 
z pamięcią, stany niepokoju, lęki czy nawet depresję.

Dlatego też warto rozważyć suplementację kwasu foliowego zarówno przed zajściem w ciążę jak i w jej trakcie. Zazwyczaj jest to dawka 0,4 mg przez co najmniej 1 miesiąc przed planowaną ciążą i 0,4 mg do 12. tygodnia ciąży. Co szczególnie ważne w przypadku wegetarianek należy pamiętać o odpowiedniej suplementacji witaminy B6 i B12, ponieważ odpowiadają one za prawidłowy metabolizm kwasu foliowego.

Po drugie – witaminy

Oprócz kwasu foliowego należy pamiętać o witaminach A, E i D3. Witamina A – odpowiada za jakość naszego wzroku, a także rozwój kości, zębów i paznokci. Zalecana dzienna dawka wynosi 1 mg, a jej niedobory występują bardzo rzadko. Bardziej niebezpieczny jest nadmiar witaminy A. Przedawkowanie może skutkować poważnymi wadami wrodzonymi dziecka.

Z tego powodu warto postawić na bezpieczniejszy beta-karoten. Witamina E – zapobiega utlenianiu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Chroni także przed miażdżycą oraz chorobami nowotworowymi. Kobiety w ciąży powinny utrzymywać dzienną dawkę witaminy E na poziomie 15-19 mg.

Braki witaminy D w Twoim organizmie mogą być bardzo duże. Niedobór tej witaminy jest przyczyną wielu schorzeń: zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej (krzywica, osteoporoza), chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego) oraz chorób autoimmunologicznych (stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów). U kobiet w ciąży niedobór witaminy D może wiązać się z wystąpieniem m.in. stanu przedrzucawkowego, bakteryjnych zakażeń pochwy lub osteoporozy. Prowadzi również do znacznego wzrostu (bo aż o 45 razy) ryzyka wystąpienia cukrzycy ciężarnych.

Skutki takiej cukrzycy są bardzo poważne: może to być przedwczesny poród, różne wady rozwojowe, niedotlenienie dziecka lub nawet jego wewnątrzmaciczny zgon. Cukrzyca ciążowa mija wraz z porodem, ale u dużej liczby pacjentek w następnych 5-10 latach ujawniają się stany przedcukrzycowe lub cukrzyca typu 2. Stężenie witaminy D wpływa również na stan zdrowia dziecka po urodzeniu – jej niedobór sprzyja niskiej masie urodzeniowej i obniżonemu poziomowi wapnia. W późniejszym okresie życia może prowadzić m.in. do krzywicy i astmy.

Aby temu zapobiec bezwzględnie stosuj suplementację witaminy D. Wskazana dawka to 1500-2000IU na dobę przynajmniej od początku II trymestru ciąży. Utrzymuj takie dawkowanie aż do końca okresu karmienia piersią. Pamiętaj, że nawet gdy nie jesteś w ciąży, to wskazana jest dla Ciebie suplementacja witaminą D przez cały rok 
w dawce 800-2000IU na dobę. Codzienna, 15-minutowa ekspozycja twarzy, przedramion 
i nóg na światło słoneczne między godziną 10 a 15 pokrywa ponad 90% zapotrzebowania na tę witaminę. Jeśli stosujesz kremy z filtrami, wówczas synteza witaminy D jest ograniczona nawet o 90%.

Po trzecie – mikroelementy

Trzecim elementem „ciążowej układanki” są mikroelementy. Kobiety spodziewające się dziecka powinny zadbać o takie elementy diety jak żelazo, magnez, wapń czy jod. Przede wszystkim dlatego, że w czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu na te składniki wzrasta nawet dwukrotnie. Ponadto ich niedobór może przynieść negatywne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Każda z nas jest inna

Kobiety w ciąży powinny stosować się do kilku podanych powyżej uniwersalnych zasad. Jednak do dokładnego określenia ich indywidualnych potrzeb warto rozważyć nieinwazyjne badania genetyczne.

Jak Dzięki nim dowiemy się m.in. w jaki sposób nasz organizm najlepiej przyswaja niezbędny w okresie ciąży kwas foliowy, które składniki powinny pojawić się w naszej diecie czy jak uregulować gospodarkę fosforanowo-wapniową, szczególnie istotną dla rozwoju układu kostnego dziecka. Z takim kompendium wiedzy o swoim organizmie i jego predyspozycjach, kobieta w ciąży z łatwością ułoży dietę nie tylko smaczną, ale zdrową dla siebie i malucha, który niedługo pojawi się na świecie – tłumaczy dr inż. Tomasz Czernecki, ekspert Vitagenum.

 

 

Artykuł sponsorowany 

Redakcja LivingNatural.pl

 

This Post Has 3 Comments
  1. Wiem , że kwas foliowy jest ważny w ciąży a dietą nie dostarczymy odpowiedniej jego ilości, dlatego trzeba łykać tabletki 🙂 Ja biorę folik mama juz od kilku miesięcy.

  2. Czy któraś z Was słyszała/ brała w okresie przygotowania do ciąży Pregne 250 AHA i może się podzielić opinią? Mi poleciła znajoma, do wizyty u ginekologa jeszcze chwila i zastanawiam się.

  3. @ilona Ja brałam pregne 250 dha i polecam. Wplywa na uklad nerwowy i rozwoj mozgu dziecka, bo zawiera kwasy omega 3. Poczytaj sobie wiecej o tym 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

WordPress spam zablokowany CleanTalk.
Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Zawsze ciekawy NEWSLETTER!
Gwarantujemy co tydzień świeżą dawkę nowości! Zapisz się do Newslettera i poznaj zalety bieżących informacji
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl