skip to Main Content

3 najważniejsze rzeczy o diecie w ciąży!

Dietawciazy

Ciąża to dla ciała kobiety okres rewolucyjny. Dużej zmianie ulega bowiem zapotrzebowanie na określone składniki diety.

Utrzymywanie właściwego poziomu witamin i mikroelementów jest kluczowe dla zmniejszenia ryzyka wystąpienia komplikacji podczas ciąży oraz porodu. O których z nich i dlaczego szczególnie warto pamiętać?

Po pierwsze – kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) jest niezwykle ważnym związkiem w życiu kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Niedobór tej witaminy w okresie poprzedzającym ciążę, ale i w pierwszych jej tygodniach sprzyja powstawaniu różnych wad cewy nerwowej (zawiązki układu nerwowego) płodu. W przypadku kobiety niedobór kwasu foliowego długofalowo może powodować rozwój chorób układu krążenia (choroba wieńcowa, miażdżyca, nadciśnienie, anemia) lub problemy neurologiczne takie, jak bezsenność, roztargnienie, problemy 
z pamięcią, stany niepokoju, lęki czy nawet depresję.

Dlatego też warto rozważyć suplementację kwasu foliowego zarówno przed zajściem w ciążę jak i w jej trakcie. Zazwyczaj jest to dawka 0,4 mg przez co najmniej 1 miesiąc przed planowaną ciążą i 0,4 mg do 12. tygodnia ciąży. Co szczególnie ważne w przypadku wegetarianek należy pamiętać o odpowiedniej suplementacji witaminy B6 i B12, ponieważ odpowiadają one za prawidłowy metabolizm kwasu foliowego.

Po drugie – witaminy

Oprócz kwasu foliowego należy pamiętać o witaminach A, E i D3. Witamina A – odpowiada za jakość naszego wzroku, a także rozwój kości, zębów i paznokci. Zalecana dzienna dawka wynosi 1 mg, a jej niedobory występują bardzo rzadko. Bardziej niebezpieczny jest nadmiar witaminy A. Przedawkowanie może skutkować poważnymi wadami wrodzonymi dziecka.

Z tego powodu warto postawić na bezpieczniejszy beta-karoten. Witamina E – zapobiega utlenianiu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Chroni także przed miażdżycą oraz chorobami nowotworowymi. Kobiety w ciąży powinny utrzymywać dzienną dawkę witaminy E na poziomie 15-19 mg.

Braki witaminy D w Twoim organizmie mogą być bardzo duże. Niedobór tej witaminy jest przyczyną wielu schorzeń: zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej (krzywica, osteoporoza), chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego) oraz chorób autoimmunologicznych (stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów). U kobiet w ciąży niedobór witaminy D może wiązać się z wystąpieniem m.in. stanu przedrzucawkowego, bakteryjnych zakażeń pochwy lub osteoporozy. Prowadzi również do znacznego wzrostu (bo aż o 45 razy) ryzyka wystąpienia cukrzycy ciężarnych.

Skutki takiej cukrzycy są bardzo poważne: może to być przedwczesny poród, różne wady rozwojowe, niedotlenienie dziecka lub nawet jego wewnątrzmaciczny zgon. Cukrzyca ciążowa mija wraz z porodem, ale u dużej liczby pacjentek w następnych 5-10 latach ujawniają się stany przedcukrzycowe lub cukrzyca typu 2. Stężenie witaminy D wpływa również na stan zdrowia dziecka po urodzeniu – jej niedobór sprzyja niskiej masie urodzeniowej i obniżonemu poziomowi wapnia. W późniejszym okresie życia może prowadzić m.in. do krzywicy i astmy.

Aby temu zapobiec bezwzględnie stosuj suplementację witaminy D. Wskazana dawka to 1500-2000IU na dobę przynajmniej od początku II trymestru ciąży. Utrzymuj takie dawkowanie aż do końca okresu karmienia piersią. Pamiętaj, że nawet gdy nie jesteś w ciąży, to wskazana jest dla Ciebie suplementacja witaminą D przez cały rok 
w dawce 800-2000IU na dobę. Codzienna, 15-minutowa ekspozycja twarzy, przedramion 
i nóg na światło słoneczne między godziną 10 a 15 pokrywa ponad 90% zapotrzebowania na tę witaminę. Jeśli stosujesz kremy z filtrami, wówczas synteza witaminy D jest ograniczona nawet o 90%.

Po trzecie – mikroelementy

Trzecim elementem „ciążowej układanki” są mikroelementy. Kobiety spodziewające się dziecka powinny zadbać o takie elementy diety jak żelazo, magnez, wapń czy jod. Przede wszystkim dlatego, że w czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu na te składniki wzrasta nawet dwukrotnie. Ponadto ich niedobór może przynieść negatywne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka.

Każda z nas jest inna

Kobiety w ciąży powinny stosować się do kilku podanych powyżej uniwersalnych zasad. Jednak do dokładnego określenia ich indywidualnych potrzeb warto rozważyć nieinwazyjne badania genetyczne.

Jak Dzięki nim dowiemy się m.in. w jaki sposób nasz organizm najlepiej przyswaja niezbędny w okresie ciąży kwas foliowy, które składniki powinny pojawić się w naszej diecie czy jak uregulować gospodarkę fosforanowo-wapniową, szczególnie istotną dla rozwoju układu kostnego dziecka. Z takim kompendium wiedzy o swoim organizmie i jego predyspozycjach, kobieta w ciąży z łatwością ułoży dietę nie tylko smaczną, ale zdrową dla siebie i malucha, który niedługo pojawi się na świecie – tłumaczy dr inż. Tomasz Czernecki, ekspert Vitagenum.

 

 

Artykuł sponsorowany 

Redakcja LivingNatural.pl

 

This Post Has 3 Comments
  1. Wiem , że kwas foliowy jest ważny w ciąży a dietą nie dostarczymy odpowiedniej jego ilości, dlatego trzeba łykać tabletki 🙂 Ja biorę folik mama juz od kilku miesięcy.

  2. Czy któraś z Was słyszała/ brała w okresie przygotowania do ciąży Pregne 250 AHA i może się podzielić opinią? Mi poleciła znajoma, do wizyty u ginekologa jeszcze chwila i zastanawiam się.

  3. @ilona Ja brałam pregne 250 dha i polecam. Wplywa na uklad nerwowy i rozwoj mozgu dziecka, bo zawiera kwasy omega 3. Poczytaj sobie wiecej o tym 🙂

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl