skip to Main Content

Sprawdź na ile zdrowe są Twoje kości !!!

Fotolia 53248636 Sprawnekosci

Zdrowe kości łatwo jest uznać za coś oczywistego. Nasz układ mięśniowo-szkieletowy jest odporny i potrafi znieść ogromny wysiłek.

Jednak z biegiem lat po takich eksploatacjach i przeciążeniach potrafią dawać znać o sobie. Jeśli twoje kości wydają się zdrowe i silne to nie można wykluczyć, że mogą wystąpić problemy w przyszłości.

Jak zatem oceniasz zdrowie swoich kości? Nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć do jakich zmian czy kłopotów dojdzie. A jeżeli już teraz poznasz czynniki, które są zagrożeniem dla twoich kości i organizmu, będziesz mógł podjąć szybkie kroki, które poprawią twoje przyszłe zdrowie.

Płeć i hormony

Nie wszystkie czynniki determinujące zdrowie Twoich kości dadzą się kontrolować, a zwłaszcza poziom hormonów. Tutaj duża rolę odgrywają estrogen i testosteron. Obniżony poziom estrogenu po menopauzie sprawia, że kobiety są bardziej podatne na osteoporozę.

Dieta i styl życia

  1. Czy Twoja dieta zawiera wystarczającą ilość wapnia , który występuje w produktach mleczarskich, zielonych warzywach liściastych, pieczonej fasoli oraz rybach ościstych!
  2. Czy przebywasz na słońcu wystarczająco często, aby Twój organizm wytwarzał witaminę D, która niezbędna jest dla zdrowych kości i nie tylko?
  3. Czy zdarzyły Ci się w przeszłości jakieś zaburzenia związane z jedzeniem, takie jak anoreksja?
  4. Czy palisz papierosy lub pijesz nadmierne ilości alkoholu? To także wpływa na nasze kości!
  5. Czy jesz dużo słonych potraw bądź pijesz bardzo dużo napojów gazowanych?

Ruch to zdrowie! 

  1. Czy prowadzisz zdecydowanie siedzący tryb życia?
  2. Czy regularnie uprawiasz ćwiczenia wysiłkowe, które zwiększają masę kości, takie jak bieganie, skoki na skakance ?

A teraz czas na stan zdrowia! 

  1. Czy w Twojej rodzinie występowały takie schorzenia jak osteoporoza, albo czy zdarzały się Tobie częste niewyjaśnione złamania?
  2. Czy zdarzało ci się cierpieć na zaburzenia jelitowe bądź choroby celiakia, cukrzyca, choroby nerek, wątroby, tarczycy lub zaburzenia hormonalne?
  3. Czy kiedykolwiek leżałeś w łóżku przez dłuższy czas?
  4. Czy przeszłaś menopauzę albo czy usunięto czy macicę przed 46 rokiem życia?
  5. Czy kiedykolwiek, poza okresem ciąży, przestałaś miesiączkować na czas dłuższy niż 12 miesięcy?
  6. Czy masz objawy niskiego poziomu testosteronu, takie jak impotencja albo utrata popędu płciowego?

Co możesz zrobić już teraz, by poprawić swój stan zdrowia ….

Na pewno zdziwisz się, że tak niewiele potrzeba, by poprawić zdrowie swoich kości. Niewielkie zmiany w codziennym życiu mogą się złączyć i dać świetne rezultaty, a jeśli odczujesz problemy, to będziesz wiedział jak je łagodzić i ułatwić sobie życie.

Pokonaj utratę masy kostnej

  1. Zwiększ ilość przyjmowanego wapnia. Produkty obfitujące w wapń ( w tym również nabiałowe), spożywane w dzieciństwie i okresie dojrzewania będą chronić twe kości przez całe życie. W późniejszych latach właściwe ilości wapnia zredukują skutki utraty masy kości.
  2. Spróbuj treningu siłowego. Ten rodzaj ćwiczeń wzmacnia kości i mięśnie. Można je łatwo wykonywać w domu, wykorzystując niewielkie ciężarki lub masę własnego ciała.
  3. Rzuć palenie. Badania nad osteoporozą wykazały, że palenie prowadzi do większej utraty masy kości i zwiększa ryzyko złamań.
  4. Unikaj napojów z bąbelkami. Napoje gazowane, zwłaszcza te, które zawierają kwas fosforowy, mogą wypłukiwać wapń z organizmu. Wypijając dwie puszki dziennie takich napoi wywieramy już ujemny skutek.
  5. Spaceruj po parku. Spacery to znakomite ćwiczenie. Staraj się odbyć 30 minutowy spacer w średnio szybkim tempie co najmniej 5 razy w tygodniu, a skutki poczujesz szybko.
  6. Gromadź witaminę D. Wystarczające na cały rok zasoby tej witaminy potrzebnej do wchłaniania wapnia nasz organizm zgromadzi w lecie jak będziemy przez 15-20 minut dziennie wystawiać na słońce ręce i twarz. Tylko nie możemy używać filtrów, które hamują wchłanianie tej witaminy przez skórę. Możemy posmarować się olejkiem z awokado.
  7. Uważaj na alkohol. Jego nadmiar niszczy komórki tworzące nowa tkankę kostną i zakłóca produkcję oraz wchłanianie witaminy D.
  8. Odwiedź kręglarza. Uporczywa sztywność ramion, bądź bóle pleców mogą wynikać z przesunięcia kręgów. Kręglarz prawidłowo nastawi nam kręgosłup.
  9. Jedz ciemnozielone warzywa liściaste. To bardzo dobre źródło magnezu i wapnia, składników odżywczych ważnych dla naszych kości.

Kości są na całe życie. Kłopoty z kośćmi mogą nasilać się mocnej wraz z wiekiem, ale nie dotyczą tylko ludzi starszych.

 

Wstań i zacznij się ruszać, a ból przejdzie szybciej. Małe zmiany mogą sprawić wielką różnicę! Pora przejąć kontrolę nad sobą i pozostać aktywnym i zdrowym na całe życie.

 

 

Redakcja LivingNatural.pl 

 

 

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl