skip to Main Content

Dynia na zdrowie – )

Dynia

W naszych czasach dynia jest symbolem halloweenowej zabawy, ale  dynia to przede wszystkim bardzo smaczne i odżywcze warzywo. Dynia to także źródło witamin i minerałów. Sezon na dynie można uznać za otwarty, a Halloween zbliża się wielkimi krokami. Jednak zanim zaczniemy wycinać dyniowe lampiony warto nacieszyć się jej smakiem i walorami odżywczymi!

Dynia i jej bogactwo!

Dynia jest zasobna w wiele cennych składników mineralnych: potas, wapń, fosfor, magnez i żelazo. Miąższ dyni zawiera szczególnie dużo ma prowitaminy A (beta-karoten – przeciwutleniacz zapobiegający powstawaniu chorób nowotworowych), E oraz witamin B1 i B2. Zawiera też witaminy C i PP, kwas foliowy i pantotenowy, a także błonnik i pektyny. Zjedzenie 100 g dyni dostarcza od 15 do 28 kcal.

Dynia jest lekkostrawna, nie powoduje alergii, dodatkowo działa odkwaszająco na organizm , 100 g dyni dostarcza nam 100% naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę A.

Dyniowe pestki  w profilaktyce

Pestki dyni są bardzo wartościowe, zawierają ponad 35 %  oleju cucurbitasterolem, sole mineralne o dużej ilości fosforanów, cynk, błonnik, enzymy, związki białkowe. Pestki dyni zawierają także nienasycone kwasy tłuszczowe, żywice, aminokwasy (alanina, glicyna, kwas glutaminowy) fitosterole. Fitosterole zawarte w dyni należą do złożonych substancji chemicznych, którym udowodniono profilaktyczne działanie w zapobieganiu schorzeniom prostaty. Pestki z dyni są także skuteczne w walce z trądzikiem czy wypadaniem włosów. Dynia wpływa korzystnie na procesy przemiany materii  ze względu na obecność lecytyny, która  bierze udział w syntezie przekaźników bodźców nerwowych tym samym wpływa na czynność mózgu i układu nerwowego.

Jan Muszyński pisał o pestkach dyni: „Jest to szczególnie cenny środek w praktyce dziecięcej, albowiem nie potrzebujemy się przy nim obawiać przedawkowania”.

Lecznicze właściwości dyni 

  • dynia wzmacnia układ odpornościowy,
  • dynia pobudza trawienie i odtruwa jelita,
  • dynia zaopatruje organizm w witaminę D,
  • dynia pomaga zredukować tkankę tłuszczową i obniża poziom tłuszczów we krwi,
  • dynia odciąża trzustkę , wzmacnia osłonki włókien nerwowych ale także działa uspokajająco i działa moczopędnie,
  • dynia pomaga również w dolegliwościach nerek i gruczołu krokowego.

Dynia jako przekąska i nie tylko! 

Tak to wyśmienity pomysł na małą przekąskę. Garść pestek dyni w samochodzie, na biurku czy  na drugie śniadanie oraz wieczorem przed telewizorem to zdrowa i smaczna przekąska. Pestki dyni pękają od bogactwa białka, cennych kwasów tłuszczowych i odmładzających kwasów nukleinowych. Nasiona dyni sycą tak samo jak zwykły batonik czekoladowy, są jednak o  wiele zdrowsze.

Dynia jest więc receptą na długie życie ! 

A co zrobić z dyni? O tym już w naszym FOOD&DRINK. Znajdziecie tu przepisy na przepyszny „KREM Z DYNI”  oraz „SAŁATKA Z PIECZONEJ DYNI I SUSZONYCH WIŚNI”

Redakcja LivingNatural.pl

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl