skip to Main Content
+48-882-193-164 office@livingnatural.pl

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności fizycznej!

Nowa Piramida Zdrowego żywienia

Co przychodzi ci na myśl, gdy słyszysz: „piramida zdrowego żywienia„? Przypominasz sobie, które grupy jedzenia są na samym szczycie? A może już zapomniałaś jak to wszystko wyglądało? Na przestrzeni lat zasady odżywiania uległy zmianom, więc niektóre poziomy mogą ci się mylić. Sprawdź, jak kiedyś postrzegano ten temat i jaki styl życia odpowiada dzisiejszym czasom.

Dawno, dawno temu Piramida Zdrowego Żywienia …

Normy codziennych posiłków zostały już określone naszym dziadkom, w czasach przed II wojną światową. Jednak z roku na rok, „apetyt na wiedzę rósł w miarę jedzenia”.  Oficjalna piramida zdrowego żywienia powstała w 1992 roku w Ameryce. Wtedy u samych jej stóp znajdowały się produkty zbożowe takie jak: chleb, mąka, zboże, płatki śniadaniowe, makaron itd. Zalecano, by spożywać od 6 – 11 porcji z tej grupy żywności. Na wyższym szczeblu stanęły już warzywa oraz owoce, z zachowaniem większej ilości zieleniny. Kolejną warstwę stanowiły produkty mleczne, takie jak jogurty oraz sery, na równo z mięsem, rybami, jajkami i orzechami – czyli produktami najbardziej sycącymi,  jak i odżywczymi. Na samym szczycie ostały szkodliwe tłuszcze zawarte w fast-foodach oraz słodycze, które należało spożywać jedynie okazyjnie.

Co się zmieniło w piramidzie żywienia?

Aktualna piramida zdrowego żywienia to jeszcze mały bobas, ponieważ narodziła się w obecnym, 2017 roku. Co zatem uległo zmianie? Podstawą tym razem nie jest żaden posiłek, tylko aktywność fizyczna! Stanowi nierozerwalny aspekt naszego życia, jeżeli chcemy zachować zdrowie na dłużej. Dzięki niej, metabolizm działa szybciej, co automatycznie odbija się na trawieniu pożywienia. Nie wspominając oczywiście o przeciwdziałaniu chorobom oraz lepszym samopoczuciu!

Kolejno zajęły miejsce nasze koleżanki i koledzy z miejscowego straganu. Duże porcje warzyw oraz owoców dostarczą ci wielu cennych witamin, czy minerałów. W porównaniu z poprzednimi latami, zrobiły duży skok wzwyż w piramidzie żywienia.

Czas na produkty zbożowe. Te z kolei zawierają dużo błonnika, dzięki któremu odczuwamy sytość i  nie kusi nas podjadanie pomiędzy posiłkami.

Wyżej ulokowała się żywność bogata w wartości odżywcze: rośliny strączkowe, jajka, mięso, ryby. Przy czym obecnie nakłada się większy nacisk na pozyskiwanie białka z roślin, a nie jak do tej pory, z produktów zwierzęcych, ponieważ są ciężkostrawne.

Następnie widzimy jedzenie zawierające wapń oraz naturalne probiotyki, czyli nabiał. Wreszcie u samej góry znajduje się tzw „biała śmierć”. Czysto pszenne pieczywo, makaron wypieki. Także wszystko to, co wysokokaloryczne i pozbawione wartości odżywczych.

Oczywiście trzeba także zwrócić szczególną uwagę na nawadnianie organizmu.  1,5-2 litra wody na dzień to twoje minimum! Wypijaj po jednej  szklance, by nie „wypłukać” od razu swojego ciała. Miej przy sobie zawsze małą butelkę. Unikaj gazowanych napojów, które wcale nie ukoją pragnienia.

Czy ta piramida jest dla wszystkich?

Niestety nie każdy jest w stanie zastosować się to wszystkich zasad piramidy żywności w swojej diecie. Zależy to przede wszystkim od zdrowia danej osoby. Czy cierpi na jakieś choroby układu pokarmowego, cukrzycę lub celiakię (nietolerancję glutenu). Również odmienności w zakresie miejsca zamieszkania, wpływają na zmiany w obszarze odżywiania. Mieszkaniec Polski, będzie kierował się innymi normami, w porównaniu z Finem, który żyje w srogim klimacie zimy. Wszystko zależy od warunków.

Michalina Gustyn

Redaktor LivingNatural.pl 

Ocena czytelników
[Total: 1 Średnia: 4]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

WordPress spam zablokowany CleanTalk.
Back To Top
Search