skip to Main Content

Co zamiast terapii hormonalnej?

Co Zamiast Terapii Hormonalnej

„Hormony buzują” – chyba nie raz słyszałaś to stwierdzenie. Ale jeśli ktoś zapytałby cię o definicję hormonów, to czy potrafiłabyś bez problemu odpowiedzieć? Tak naprawdę ile kobiet zdaje sobie sprawę z ich roli w organizmie i przeprowadza regularnie badania?

Otóż hormony odpowiadają za regulację masy ciała, wzrost i w dużym stopniu oddziaływują na nasze uczucia – to właśnie dlatego nastolatkowie miewają wahania nastroju w okresie dojrzewania. Ale najistotniejszą rolą hormonów jest przekazywanie informacji o stanie organizmu. Przysadka mózgowa, jako „mózg” całego przedsięwzięcia, odbiera sygnały i przekazuje je do kolejnych narządów rozsyłających odpowiednie substancje, jak np. adrenalina.

Poziom hormonów w organizmie

Tak samo niedobór jak i nadmiar hormonów zaburzają równowagę w organizmie. Szczególnie kobiety będące w okresie przekwitania, borykają się z takimi problemami. Ich gospodarka często wymaga podjęcia odpowiednich środków. Dlaczego?

Estrogen –  hormon wpływający na rozwój narządów płciowych, dlatego jego zbyt mała ilość powoduje uderzenia gorąca, zaburzenie snu, czy problemy z pęcherzem moczowym – charakterystyczne dla okresu menopauzy.

Jak zatem należy zadać o gospodarkę hormonalną?

Na początek zaobserwuj, czy nie zauważyłaś u siebie: braku miesiączku, spadku libido, przyrostu masy ciała, uderzeń gorąca, wzmożenia potliwości, zaburzeń snu. Jeśli tak, możesz wtedy postawić na wizytę u endokrynologa, który najczęściej przeprowadza wywiad z pacjentem. Później zleca odpowiednie badania, a na podstawie ich wyników dobierana jest odpowiednia terapia hormonalna.

Ale jeśli chcemy być bardziej samodzielne?

Szałwia już od dawna zyskała popularność w produktach przeciw poceniu. Pijąc ją kilka razy dziennie, w naturalny sposób złagodzisz uderzenia gorąca (znajdź herbatkę z szałwii na allmart.pl)

Do diety można wprowadzić fitoestrogeny zawarte w roślinach. Co prawda ich działanie jest słabsze niż hormonów ludzkich, jednak znajdziemy je w wielu produktach żywnościowych. Przede wszystkim w ziarnach soi, lnu, ciecierzycy, słodkich ziemniakach, czy marchwi – czyli w specjałach kuchni japońskiej.

Ruch to zdrowie! Dbając o codzienny, nawet mały wysiłek fizyczny, możemy pomóc swojemu organizmowi. Okres przekwitania łączy się ze zwolnieniem metabolizmu, cukrzycą i osteoporozą, w których zwalczaniu aktywność jest wskazana. W Brazylii została także opracowana „joga hormonalna”, dostarczająca energii i przeciwdziałająca stresowi.

Pamiętaj, że rola hormonów nie odgrywa się jedynie w okresie dojrzewania i przekwitania. Przez całe życie kontrolują procesy zachodzące w naszym ciele. Często o nich zapominamy, a ich niedobór lub nadmiar może przyczynić się do pogorszenia nastroju oraz problemów ze zdrowiem.

Michalina Gustyn

Redaktor LivingNatural.pl 

Źródło: Bernd Kleine-Gunk, „Hormony kobiety”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl