skip to Main Content

Potas i jego wpływ na nasz organizm!

Potas I Jego Wpływ Na Nasz Organizm

Oprócz podstawowego podziału na białka, węglowodany oraz tłuszcze ważną rolę w naszym organizmie odgrywają makroelementy. Potas, jako jeden z tych najistotniejszych, reguluje ważne procesy w naszym ciele. Zarówno jego niedobór jak i nadmiar mogą być niebezpieczne. Dlaczego powinniśmy zadbać o stężenie tego pierwiastku we krwi?

Za co odpowiada potas?

Pomimo, że często zapominamy o dbaniu o własne zdrowie, niektóre ze składników w ukryciu „trzymają poziom” w naszym organizmie. Potas jest odpowiedzialny za regulację płynów oraz równowagę kwasowo-zasadową. Jego działanie pomoże także w „problemach sercowych ” – oczywiście nie w tych związanych z miłosnymi zawodami :). Zamiast otarcia łez wspomoże układ nerwowy oraz mięśniowy, dlatego szczególnie poleca się go osobom uprawiającym sporty. Jednak to nie jedyne profity z dostarczenia potasu organizmowi. Dodatkowo możemy obniżyć swoje ciśnienie oraz ograniczyć produkcję wolnych rodników i nie tylko uchronić się od zmarszczek, ale również od udaru mózgu! Zapomnimy o kamieniach nerkowych oraz osteoporozie!

Potas, a hipoglikemia

Hipoglikemia, czyli spadek potasu w surowicy poniżej 3,6 mmol/l. Jakie są jej objawy? Nie tylko osłabienie mięśni, skurcze nóg, obrzęki kończyn, ale także zaparcia, senność, apatia, nerwowość, czy problemy z koncentracją. A przyczyny? Oprócz dużej roli niedoboru potasu do przyczyn możemy także zaliczyć niedożywienie, częste biegunki oraz wymioty, z którymi pozbywamy się ważnych pierwiastków. Nieleczona hipoglikemia może nawet prowadzić do zaburzeń rytmu serca. Jak więc temu zapobiec? Oprócz leków na receptę możemy pokusić się o suplementy diety z dodatkiem potasu. Przy wyborze należy szczególnie zwrócić uwagę na liczbę jonów, a nie soli tego pierwiastka!

Hiperkaliemia – czyli gdy potasu jest za dużo

W końcu co za dużo to niezdrowo. Jeżeli stężenie potasu przekracza 5,5 mmol/l możemy mówić o hiperkaliemii w naszym organizmie. Do jej objawów należy apatia, osłabienie, zaburzenia świadomości oraz spowolnienie tętna. Analogicznie do hipoglikemii, hiperkaliemia jest spowodowana nadmiernym spożywaniem potasu lub jego upośledzonym wydalaniem. Jeżeli podejrzewasz u siebie nieprawidłowe stężenie tego pierwiastka wykonaj badanie poziomu elektrolitów we krwi.

Suszone owoce – źródło potasu

Najwięcej potasu mają suszone morele, bo w 100g aż 1666 mg! Na drugim miejscu znajdują się banany, kolejno awokado, seler i grejpfruty. A co z warzywami? W ziemniakach znajdziemy 357 mg, a w okrzykniętych sławą pomidorach zaledwie 262 mg! Przegrywają po całości z suszonymi morelami.

Rób regularne badania, dbaj o swoją i dietę i nie pozwól, by niedobory składników pokarmowych miały wpływ na twoje zdrowie oraz samopoczucie! Pamiętaj także, że suplementy są dobrą profilaktyką, jednak jeśli poziom pierwiastków w twoim organizmie odbiega od normy, nie zastąpią prawdziwych lekarstw. Po suplementy sięgnij na allmart.pl

Michalina Gustyn

Redaktor LivingNatural.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

WordPress spam zablokowany CleanTalk.
Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Zawsze ciekawy NEWSLETTER!
Gwarantujemy co tydzień świeżą dawkę nowości! Zapisz się do Newslettera i poznaj zalety bieżących informacji
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl