skip to Main Content

Czerwone buraki – właściwości odżywcze

Fotolia 34954745 Subscription Monthly XXL

Czerwony burak to bardzo popularne i zdrowe warzywo. Jego wartości zdrowotne w pełni to uzasadniają. Jednak nie często spożywany. Warto, aby gościł na naszych stołach jak najczęściej. Burak czerwony oprócz witaminy C i B1 zawiera mnóstwo makro i mikroelementów.

W jego składzie jest dużo wapnia, magnezu, sodu, potasu oraz dwa rzadkie metale: rubid i cez. Ten skład chemiczny buraka ma bardzo duże znaczenie w zwalczaniu nowotworów. Picie surowego soku z buraków jest wskazane dla wszystkich, ponieważ ma on właściwości oczyszczające krew i pomagające w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu. Pobudza także krążenie i bardzo pomaga przy złej przemianie materii.

 

Możemy sami się o tym przekonać, pijąc dwa razy dziennie przed posiłkami pół szklanki soku rozcieńczonego z zimną przegotowaną wodą. Z kolei osoby cierpiące na nadciśnienie krwi powinny pić sok z surowego buraka z miodem w proporcjach pół na pół.

Spożywanie czerwonych buraków w postaci surówki ma działanie lecznicze w otyłości, przy zaparciach stolca, chorobach wątroby i nerek. Buraki pomocne są także przy leczeniu anginy, grypy i wszelkich przeziębień.

W przypadku tych chorób bardzo pomocny jest sok z świeżych warzyw, który przygotowujemy wg proporcji:2 marchewki, 3 buraki i 1/4 selera. Po otrzymaniu soku rozcieńczamy z wodą w stosunku 1:1 i pijemy bardzo powoli. Z uwagi na swój skład chemiczny buraki są bardzo silnie zasadotwórcze.

Osoby, które jedzą dużo mięsa, ciasta, pieczywa o charakterze kwasotwórczym powinny koniecznie spożywać buraki pod różną postacią, aby doprowadzić w organizmie do równowagi, kwaso-zasadowej, która jest warunkiem zdrowia.

Czerwony barszczyk jest doskonałym środkiem na wszelkiego rodzaju „pieczenia w dołku”, „zgagi” i „kwasy”. Wypicie filiżanki gorącego barszczyku, ale bez octu(!) od razu przynosi ulgę. Najlepszy jest barszcz kiszony. Oto przepis na jego sporządzenie a także kilka innych przepisów na potrawy z czerwonych buraków.

BARSZCZ KISZONY: 1 kg buraków wyszorować, wymyć, obrać i pokroić w plastry, włożyć do kamiennego garnka lub słoja ze szkła i zalać przegotowaną ciepłą wodą (ok. 2 l), a następnie dodać 5 dag skórki z razowego chleba i trzymać w cieple. Po kilku dniach zlać do butelki i szczelnie zakorkować. Pozostałe buraki można ponownie zalać wodą. Taki barszczyk po podgrzaniu i przyprawieniu pieprzem, solą, listkiem laurowym jest doskonały na różne okazje.

BURAKI TARTE Z JABŁKAMI: 60 dag buraków, 20 dag jabłek, 2 dag mąki, 2 dag tłuszczu, 1/8 litra śmietany, cukier, sól, cytryna lub kwasek cytrynowy. Buraki zetrzeć na tarce o dużych otworach i zalać niewielką ilością wrzącej wody, dodać sól, cukier, tłuszcz, ugotować pod przykryciem. Gdy będą miękkie, dodać mąkę rozmieszaną z 3 łyżkami zimnego wywaru, zagotować, przyprawić do smaku kwaskiem cytrynowym. Śmietanę i starte jabłka dodać do buraków. Wszystkie składniki wymieszać.

NAPÓJ MLECZNO-BURACZANY: 2 szklanki zsiadłego mleka, 2 szklanki kwasu buraczanego. Składniki miksujemy lub ubijamy trzepaczką. Na koniec dodajemy 2 łyżki posiekanej pietruszki i do­prawiamy do smaku solą, cukrem i pieprzem.

Na zdrowie Uśmiech

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl