skip to Main Content

Witamina D, źródło, zostosowanie, skutki niedoboru?

Fotolia 33242216 Subscription Monthly XXL

Powszechnie wiadomo, że witaminy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszych organizmów. Jest to stwierdzenie bardzo ogólne i niesprecyzowane, ponieważ, w obliczu mnogości różnych witamin, mało kto potrafi wymienić która za co jest odpowiedzialna.

Oprócz takiej wiedzy bardzo istotne jest również to, by wiedzieć w jakich pokarmach można znaleźć konkretne witaminy. I to właśnie postaramy się wam przybliżyć w tym tekście.

Czy wiesz, że?

Nawet ponad 90% dobowego zapotrzebowania na witaminę D może być wyprodukowane w skórze pod wpływem światła słonecznego. Na skórną produkcję witaminy D mają wpływ: pora roku, zachmurzenie i zanieczyszczenia powietrza, szerokość geograficzna, stosowanie kremów z filtrem, pigmentacji skóry i starzenie się skóry.

Ocenia się, że ok. 80-100% dobowego zapotrzebowania na witaminę D3 pochodzi z biosyntezy w skórze, a tylko w niewielkim stopniu wspomagane jest przez źródła pokarmowe. Przy odpowiednim nasłonecznieniu ilość, która jest wytwarzana w skórze jest na tyle wystarczająca, że nie trzeba czerpać jej dodatkowo ze źródeł pokarmowych (nie jest więc do końca witaminą). Ilość wytwarzanej witaminy D u ludzi podlega wahaniom sezonowym i zazwyczaj spada im dalej na północ lub południe teren jest położony. W strefie klimatu umiarkowanego, przez około połowę roku ilość światła słonecznego jest niestety za mała, aby skóra człowieka mogła sama wytworzyć dostateczną ilość witaminy.

Jakie jest działanie witaminy D?

  • wzmacnia i kontroluje prawidłowy rozwój kośćca
  • korzytnie wpływa na układ nerwowy oraz mięśniowy
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy
  • wykazuje działanie antybakteryjne
  • zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych
  • ma działanie metaboliczne
  • wzamacnia odporność 

Jakie są skutki niedoboru (awitaminozy) witaminy D?

  • krzywica u dzieci i młodzieży
  • osteoporoza u dorosłych
  • łamliwość kości
  • słabość i wypadanie zębów
  • zwiększenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu I
  • osłabienie organizmu I zmniejszenie odporności
  • złe funkcjonowanie układu mięśniowego I nerwowego

Gdzie znajdziemy witaminę D?

  • tran I rybne oleje
  • ryby takie jak: maklrela, tuńczyk, łosoś, dorsz czy śledź
  • wątroby
  • jaja
  • grzyby
  • słońce – skóra produkuje witaminę D na skutek pochałaniania promieniowania UV. U osoby o jasnej karnacji praktycznie pełna dzienna dawka witaminy D (dokładnie rzecz ujmując około 80 – 90 %) jest produkowana podczas około 15 minutowej ekspozycji na światło słoneczne w godzinach okołopołudniowych!

Człowiek dbający o swoje zdrowie stara się tak funkcjonować i dobierać swoją dietę, by była ona zarówno smaczna jak i zdrowa dla organizmu.

Pamiętajmy, że sztuczne preparaty zawierające kompleks witamin, którymi jesteśmy co i rusz atakowani we wszelkich formach reklam, nigdy nie zastąpią diety bogatej w witaminy. Ironię stosowania tych preparatów widać szczególnie uderzająco właśnie w przypadku witaminy D, ponieważ ludzie nieświadomi tego, że odpowiednia ekspozycja skóry na światło słoneczne może zapewnić większość zapotrzebowania na tą witaminę, nadal będą połykać kapsułki z kompleksem witamin. Nie oznacza to wcale, że na przykład w stanach chorobowych nie warto dostarczyć większej dawki konkretnej witaminy ale najpierw zróbmy badania jkai poziom jej mamy. 

Jednak niech myślą przewodnią w tych kwestiach pozostanie angielskie powiedzenie: One apple a day keeps the doctor away !

 

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl