skip to Main Content

Papryka czerwona, zielona lub żółta, a każda pełna witaminy C

Fotolia 38011656 Winogrona

fot.: fotolia

Papryka ma wiele zalet, które można by długo wymieniać. A jest to przede wszystkim fakt, że papryka dostępna jest na rynku warzywnym przez cały rok, poza tym niesie ze sobą niesamowite walory smakowe.

 

Wyśmienicie smakuje na surowo, wyśmienicie komponuje się z szeregiem sałatek i surówek, często bywa dodawana do dań mięsnych, czy różnej maści sosów. Papryki możemy grillować, faszerować, smażyć, czy marynować, a one zawsze dodają potrawom niesamowicie wyrazisty aromat, wygląd oraz wyrazisty smak. Moglibyśmy dalej wymieniać wiele mocnych stron papryki, lecz dzisiaj skupimy się na prozdrowotnych właściwościach tego fantastycznego warzywa, ponieważ oprócz pysznego smaku papryka niesie ze sobą o wiele, wiele więcej!

Pozbywanie się tkanki tłuszczowej!

Niektórzy ludzie chcąc zrzucić zbędne i przeszkadzające kilogramy sięgają po suplementy diety mające przyspieszyć utratę wagi. Zazwyczaj substancja dodawana do takich preparatów to kapsaicyna. Działa ona w ludzkim organizmie w specyficzny sposób, gdyż zwiększa produkcje ciepła, co wymaga większych nakładów energii, które pobierane są z nagromadzonej tkanki tłuszczowej.

Wspomniana kapsaicyna nie jest jednak substancją tworzoną sztucznie, lecz występującą naturalnie na przykład w ostrych odmianach papryki! Tak więc, jeżeli zależy nam na utracie masy ciała, to warto czasem sięgnąć po bardziej pikantne odmiany papryczek. Z drugiej strony ci, którzy nie przepadają za ostrymi papryczkami niech wiedzą, że nie ma się co przejmować, ponieważ wszystkie gatunki papryki zawierają inne substancje wspomagające proces odchudzania takie jak błonnik, potas czy witaminy.

Papryka, a choroby neurodegeneracyjne

Choroba Parkinsona. Bez wątpienia jest to choroba, która wzbudza strach. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ jest to bardzo trudna choroba zarówno dla chorego jak i jego najbliższego otoczenia. Pewnie zastanawiacie się dlaczego mówimy o chorobie Parkinsona a artykule o papryce prawda? A to dlatego, że badania populacyjne wykazały, że regularna konsumpcja papryki może obniżać ryzyko zachorowania na tą chorobę! Osoby, który jadły paprykę przynajmniej dwa razy w tygodniu rzadziej chorowały niż te, które jadły jej mniej lub wcale!

Nie udało się naukowcom ustalić dokładnie jakie substancje zawarte w papryce dają taką ochronę przed Parkinsonem. Podejrzewa się jednak, że odpowiedzialna jest za to owiana złą sławą nikotyna! Nie wątpliwie ciekawe jest to że identyczne badania przeprowadzone pod kątem relacji pomiędzy spożywaniem innych warzyw a chorobą Parkinsona nie dały żadnych efektów. Jedynie regularne jedzenie papryki może nas w pewien sposób chronić przed tą bardzo ciężką chorobą!

Witaminowa papryka

Swoistą ciekawostką może być fakt, że pierwszy raz udało się wyizolować witaminę C w czystej postaci, czyli w formie kwasu ascorbinowego. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem papryka jest jednym z najbogatszych w witaminy warzyw. Świetnym przykładem jest witamina C, której papryka ma w stu gramach więcej niż wynosi dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej! W tej materii papryka przebija nawet słynną cytrynę, gdyż w stu gramach cytryna ma około pięciokrotnie mniej witaminy C! Dodatkowym atutem papryki jest fakt, że podczas obróbki termicznej papryka traci niewiele wartości odżywczym, w tym właśnie wspomnianej witaminy C. Dzieje się tak dlatego, że papryka potrzebuje nie wiele czasu by osiągnąć miękkość. Dlatego warto zadbać by papryka często gościła na naszych talerzach!

Prawdopodobnie zgodzicie się ze mną, że z pośród wielu dostępnych na naszym runku warzyw i owoców z pewnością jedne niosą ze sobą więcej korzyści niż inne, ale jesteśmy przekonani, że papryka w zestawieniu najkorzystniejszych warzyw na pewno plasowałaby się na wysokiej lokacie!

 

 

Redakcja LivingNatural.pl 

 

 

 

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl