skip to Main Content

Młode ziemniaki !!! źródło witamin, błonnika i antyoksydantów

Fotolia 53070616 Mlodeziemniaki

fot.: Fotolia

W naszej polskiej kuchni ziemniaki zaaklimatyzowały się na tyle mocno, że ciężko jest nam wyobrazić sobie klasyczny polski obiad jak na przykład kotlety schabowe bez dodatku ziemniaków.

Niestety sporo ludzi niesłusznie uważa, że ziemniak to jedynie bezwartościowy i kaloryczny wypełniacz posiłków. W konsekwencji tego, krzywdzącego względem ziemniaka, twierdzenia, ludzie rezygnują z usług pospolitego kartofla wybierając częściej do posiłków ryż, kasze czy makarony.

Dlatego właśnie my postaramy się wam przedstawić dzisiaj kilka argumentów, które jak mamy nadzieje przekonają was do tego, by ziemniak nie zniknął nigdy na stałe z waszych talerzy!

Lekkie i wartościowe

Wbrew wspomnianym już obiegowym opiniom, badania pokazują, że sto gramów ugotowanego ziemniaka to jedynie ok 80 kcal! Przy czym nie zawierają prawie w ogóle tłuszczu! Dodatkowo mają działanie zasadotwórcze, co łagodzi kwasotwórcze działanie mięs, z którymi są zwykle ziemniaki podawane, tworząc tym samym świetnie współgrającą całość!

Najważniejsze pierwiastki

Ziemniaki są źródłem wielu bardzo istotnych elektrolitów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Z pośród najważniejszych możemy wymienić:

  • potas, który odgrywa istotną rolę w przewodnictwie nerwowym i skurczu mięśni, zwłaszcza sercowego, ponadto przyczynia się do prawidłowego bilansu płynów w organizmie
  • magnez, który jest budulcem kości oraz zębów
  • ziemniaki zawierają też pewne ilości wapnia, żelaza i fosforanów

A czy ziemniak ma witaminy

Jak na złość tym, którzy uważają ziemniaka za bezwartościowego, przychodzi kolej na zawartość witamin. Można śmiało powiedzieć, że ziemniaki zawierają większe ilości witaminy C niż niektóre warzywa, które uważa się znacznie bardziej pożywne i wartościowe. Dodatkowo szare bulwy ziemniaka są także źródłem witaminy A oraz szeregu witamin z grupy B. Co prawda ilościowo nie ma ich szczególnie dużo, to biorąc pod uwagę fakt, że większość z nas je ziemniaki bardzo często, stają się wtedy ode dobrym źródłem również tych witamin, które zawiera w mniejszych ilościach.

Błonnik znakomity wpływ na układ pokarmowy 

Ziemniaki zawierają zadowalająco duże ilości błonnika, który wpływa na prawidłową pracę naszego układu pokarmowego, zapobiegając anomaliom pokarmowym takim jak niestrawności, złogi, nadżerki jelit czy inne schorzenia związane z tym układem!

Antyoksydanty też są 

Badania potwierdzają, że w ziemniaku możemy znaleźć tak zwane przeciwutleniacze czyli antyoksydanty. Są to substancje, które mają potwierdzone działanie antynowotworowe, poprzez niszczenie, bądź usuwanie z ludzkiego organizmów tak zwanych wolnych rodników, które w dużej mierze są odpowiedzialne za powstawanie nowotworów.

Ziemniaki stare czy młode jak myślicie, które lepsze?

Ciężko znaleźć jednoznaczna odpowiedź na to pytanie, ponieważ z jednej strony stare ziemniaki są bardziej kaloryczne od młodych odpowiedników, zaś z drugiej strony zawierają więcej fosforu potasu oraz witamin B1 oraz B6. Młode ziemniaki mogą się zaś pochwalić oprócz wspomnianej niskokaloryczności również wyższą zawartością witaminy C. Tak więc jakby na to nie spojrzeć każdy wybór będzie dobry!

Na co zwrócić uwagę przy ziemniakach?

W ziemniakach zarówno starych jak i młodych występuje substancja zwana solaniną, która podejrzana jest o możliwe właściwości rakotwórcze. Jednak postępując rozsądnie możemy jej ilość w spożywanych ziemniakach ograniczyć niemal do zera!

Należy wszystkie zzieleniałe ziemniaki odrzucać, zaś skiełkowane obierać bardzo dokładnie wyżłabiając głębszy rowek w miejscu pędu. Na koniec należy pamiętać o tym by po ugotowaniu takich ziemniaków wywar należy wylać, ponieważ przechodzi do niego właśnie niezdrowa solanina!

Mamy nadzieje, że po lekturze dzisiejszego tekstu każdy kto powątpiewał o tym, że ziemniak jest wartościowym pokarmem, zmieni swoje zdanie i dołoży wszelkich starań, by nasz polski kartofel cieszył się dobrą sławą i jak najczęściej gościł na naszych talerzach!

 

Redakcja LivingNatural.pl 

 

Dodaj komentarz

WordPress spam zablokowany CleanTalk.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top
Search
SUBSKRYBUJ
ZAPISZ SIĘ
Gotowa na pigułkę szczęścia?
Zacznij już od przyszłego tygodnia!
Skład: 100% świeżych informacji o zdrowiu, 2 dawki nowinek kosmetycznych, 3 krople zakupowego szału i duża szczypta naszej miłości do Was
Anna Tucka
Redaktor Naczelna LivingNatural.pl